Blog
Bij veel organisaties komen er op een gemiddelde dag heel wat bezoekers in het bedrijfspand. Denk hierbij niet alleen aan medewerkers en klanten maar ook aan leveranciers, monteurs, partners, postbezorgers of andere bezoekers. Hoe houdt u toezicht op alle mensen die aanwezig zijn in het pand? In ons vorige blog zijn we ingegaan op de werking van een toegangscontrolesysteem. In dit blog zullen we het meer specifiek hebben over bezoekersregistratie.
U wilt natuurlijk dat uw medewerkers, klanten en bezoekers zich welkom voelen bij uw bedrijf, maar u wilt niet dat onbevoegden zomaar uw pand binnen kunnen lopen. Daarom maken steeds meer organisaties gebruik van toegangscontrole systemen. Met zo’n systeem is het mogelijk om te regelen wie er wanneer toegang heeft tot een bepaald pand of een bepaalde ruimte.
In 2020 heeft het Europees Hof van Justitie besloten dat alle Europese bedrijven een systeem moeten inzetten voor de urenregistratie van hun werknemers. In Nederland moesten de arbeidstijden sowieso al worden vastgelegd, maar het is maar de vraag of dat overal al gebeurt met een objectief, betrouwbaar en toegankelijk systeem, zoals het Hof dat voorschrijft.
Hoe kunt u als werkgever nou zorgen voor een goede manier van urenregistratie? Wanneer u te maken heeft met onregelmatige werktijden, ploegendiensten en gewissel tussen werknemers, kan dat nog knap lastig zijn. Veel werknemers maken daarom gebruik van een inkloksysteem. Zo’n systeem voldoet aan de criteria voor het betrouwbaar bijhouden van de uren van werknemers.
Het aantal gewerkte uren bijhouden gaat in elk bedrijf anders. Sommige bedrijven werken nog met papieren briefjes, andere bedrijven laten werknemers in- en uitklokken, waardoor de uren automatisch worden opgeslagen. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van online tools om de gewerkte uren te registreren. Online tijdschrijven gebeurt vaak met behulp van daarvoor bestemde software. Die software maakt het mogelijk dat er uren voor een bepaalde taak of medewerker worden geregistreerd.
In elke organisatie is er, naast structuur en planning, altijd een zekere mate van beweging. Denk aan het vertrek of de komst van personeel, opleidingen, vergaderingen of ziekte. Deze beweging is vaak niet te voorkomen; het hoort erbij. Maar als er niet op geanticipeerd wordt, kan het wel vervelende gevolgen hebben. Dan klopt de planning bijvoorbeeld niet meer, of krijgen medewerkers op het laatste moment bepaalde taken toegewezen. Dit kan zorgen voor extra werkdruk en stress. Vooral voor grote organisaties kan het handig zijn om te anticiperen op de capaciteit van de organisatie. Een capaciteitsplanning kan hierbij helpen.
Om na te kunnen gaan wanneer een werknemer op het werk is gearriveerd en weer vetrokken is, gebruikten organisaties een prikklok. De informatie werd geregistreerd op de prikkaart, middels de prikklok. Het was een gemakkelijke manier om de werktijden van werknemers bij te houden en in te zien. Deze manier van aan- en afwezigheid controleren is een ouderwetse manier van controle.
Medewerkers horen zich zo min mogelijk bezig te houden met administratieve zaken, zodat ze zich zo goed mogelijk kunnen focussen op hun daadwerkelijk uit te voeren taken. Denk hierbij aan het aanvragen van verlof door middel van verlofbriefjes, een taak waar medewerkers het liefste zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn, maar wat wel goed geregistreerd moet worden binnen uw organisatie. Digitale registratie van verlof is een logische stap in het verbeteren van dit proces. Het grootste voordeel wat digitale verlofregistratie oplevert is het inzicht wat u en uw medewerkers krijgen, altijd en overal de meest actuele informatie bij de hand.
Digitale toegangsregistratie gaat verder dan alleen toegangsbeheer: u controleert namelijk niet alleen toegang, maar u heeft ook inzicht in de aanwezigheid van alle medewerkers. Naast dat dit voordelig is voor bijvoorbeeld uw planning, heeft u tijdens calamiteiten in één oogopslag inzichtelijk wie er aanwezig is. Niet alleen efficiënt voor uw organisatie, ook veilig!
Aan de AVG wet ontkomt u tegenwoordig niet meer. Bij planningssoftware of tijdregistratiesoftware is het daarom erg belangrijk dat deze voldoen aan de privacywetgeving. Met onze Kelio software hebben we hier natuurlijk rekening mee gehouden! Benieuwd hoe? Ontdek het hier!