Inklokken op werk gaat tegenwoordig digitaal

Het woord ‘inklokken’ kan wat ouderwets klinken. En dat is niet gek. De eerste inkloksystemen, ook wel een prikklok genoemd, waren mechanische apparaten die vaak bij de ingang van een werkplaats of afdeling hingen. Werknemers konden daar een kartonnen kaartje insteken, waar dan een datum en tijdstip op werd gestempeld.

Tegenwoordig hoeft dat niet meer op die manier. Moderne inkloksystemen, of de moderne prikklokken, werken nu digitaal, waarbij er wordt ingeklokt met bijvoorbeeld een code, pasje, vingerafdruk of gezicht. Deze zijn vaak alleen toegankelijk op de werkplek zelf. Er zijn ook oplossingen om vanuit huis of vanaf andere plekken in te klokken, via laptops of smartphones.

Het moderne inkloksysteem

Vroeger werkten medewerkers vrijwel altijd op locatie, vandaar dat de prikklok zijn intrede deed. Het was een handige manier om de gewerkte uren bij te houden. Tegenwoordig is het bijhouden van de uren verplicht, maar is het werken wel anders geworden. Werknemers werken vaker vanuit huis of vanaf andere flexibele plekken.

Een digitaal inkloksysteem kan hier uitkomst bieden. Begint iemand aan zijn werkdag of aan een bepaalde taak? Dan kan diegene inklokken. Dat is mogelijk met een digitaal systeem op locatie, met bijvoorbeeld een badge, maar het werkt ook met een app die werknemers op hun smartphone of tablet kunnen zetten. Dan kunnen ze inloggen met bijvoorbeeld hun code of een vingerafdruk. Het systeem herkent op basis van de code of de vingerafdruk om welke werknemer het gaat. Zo ontstaat er per medewerker een overzicht van de gewerkte uren.

De voordelen van een modern, digitaal inkloksysteem

Een modern inkloksysteem heeft vele voordelen ten opzichte van een ouderwets systeem:

  • Snelheid en gemak Waar de ouderwetse prikklok destijds al voor veel gemak zorgde ten opzichte van het opschrijven van de uren, zorgt het digitale systeem voor nog meer gemak en snelheid. Werknemers zijn met hun eigen pas of sleutelhanger zeer snel in- of uitgeklokt. Verder kunnen de uren ook worden doorgestuurd naar bijvoorbeeld het salarissysteem. Dit scheelt veel administratietijd.
  • Transparantie Doordat het systeem de werknemer herkent, en doordat er ook per taak kan worden in- en uitgeklokt, ontstaat er een duidelijk overzicht. Dat kan eventuele discussies over bestede uren voorkomen. Daarnaast kan het overzicht ook worden doorgegeven aan eventuele klanten, wat zorgt voor transparantie en betrouwbaarheid.
  • Inzicht in de urenverdeling Een overzicht van gewerkte uren biedt ook inzicht in de werkverdeling en eventuele afwijkingen: de nacalculatie. Dit inzicht kan handig gebruikt worden voor toekomstige projecten, planningen en het inschatten van uren bij de voorcalculatie.

Inkloksystemen van Kelio

Kelio is specialist op het gebied van tijdregistratie en biedt een inkloksysteem dat kan worden aangepast aan uw bedrijf en behoeften. De boekingsterminal, die gebruik maakt van onze eigen Kelio software, kunnen medewerkers gebruiken vanaf hun eigen locatie en apparaten. Met een persoonlijk account kunnen ze eenvoudig in- en uitklokken, eventueel ook bij verschillende projecten. U kunt ervoor kiezen om deze uren automatisch te laten doorsturen naar uw salarissysteem, als deze gevalideerd zijn. Ook de lay-out van de terminal en de software kunt u naar eigen wens inrichten.

Naast deze software voor tijdregistratie en inklokken biedt het bedrijf ook andere software, voor onder andere planning, toegangsregistratie en orderregistratie. Deze verschillende software modules zijn handig aan elkaar te koppelen. Medewerkers kunnen dan naast het registreren van de uren bijvoorbeeld ook makkelijk de planning raadplegen.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Kelio voor uw bedrijf?
Neem gerust contact met ons op.

NEEM CONTACT OP

Similar blog

De urenstaat in Excel: hoe efficiënt is dat nog?

Excel is nog altijd een veelgebruikte oplossing voor het maken, analyseren en beheren van de urenstaat. Timesheets in het Excel bestand zijn al tientallen jaren een vast onderdeel van bedrijven om het urencriterium te monitoren. In de Excel sheet wordt vastgelegd hoe en wanneer het personeel hun tijd besteedt.

Daarnaast zijn er veel nieuwe tools op de markt voor het bijhouden van gewerkte uren. De vraag die veel bedrijven daarom moeten stellen is of Excel in de snel veranderende bedrijfsomgeving van vandaag nog een efficiënte manier is om de planning van het personeel te beheren. In deze blogpost bekijken we daarom het alternatief voor de urenstaat in Excel.

Uren berekenen? Zo doet u dat

Het bijhouden van gewerkte uren kan uitdagend en tijdrovend zijn, het is daarom belangrijk dat u over de juiste tools beschikt. Het lijkt alsof er nooit genoeg tijd in de dag is om alle gewerkte uren van uw werknemers te berekenen. In dit blog geven we daarom waardevolle tips over hoe u het berekenen van uren zo soepel en moeiteloos mogelijk laat stroomlijnen.

Verlofregistratie moderne tijd: de snipperdag en de ADV-dag voorbij

We kennen de begrippen allemaal wel. Vooral de doorgewinterde werknemers: de snipperdag en ADV-dag. Om uitkomst te bieden aan personeel dat onverwacht een dag vrij nodig had, of besloot om in de zomer elke vrijdag vrij te nemen, waren deze dagen de uitkomst. Maar in deze tijd werken we flexibel. De 40-urige werkweek is allang niet meer de standaard. En dus sterven de snipperdagen uit. Hoe zit dit? En hoe registreren we toch de vrije dagen? In dit blog leggen we er alles over uit.