• Home
  • Kennis
  • Blog
  • Inklokken op werk gaat tegenwoordig digitaal
Inklokken op werk gaat tegenwoordig digitaal

Het woord ‘inklokken’ kan wat ouderwets klinken. En dat is niet gek. De eerste inkloksystemen, ook wel een prikklok genoemd, waren mechanische apparaten die vaak bij de ingang van een werkplaats of afdeling hingen. Werknemers konden daar een kartonnen kaartje insteken, waar dan een datum en tijdstip op werd gestempeld.

Tegenwoordig hoeft dat niet meer op die manier. Moderne inkloksystemen, of de moderne prikklokken, werken nu digitaal, waarbij er wordt ingeklokt met bijvoorbeeld een code, pasje, vingerafdruk of gezicht. Deze zijn vaak alleen toegankelijk op de werkplek zelf. Er zijn ook oplossingen om vanuit huis of vanaf andere plekken in te klokken, via laptops of smartphones.

Het moderne inkloksysteem

Vroeger werkten medewerkers vrijwel altijd op locatie, vandaar dat de prikklok zijn intrede deed. Het was een handige manier om de gewerkte uren bij te houden. Tegenwoordig is het bijhouden van de uren verplicht, maar is het werken wel anders geworden. Werknemers werken vaker vanuit huis of vanaf andere flexibele plekken.

Een digitaal inkloksysteem kan hier uitkomst bieden. Begint iemand aan zijn werkdag of aan een bepaalde taak? Dan kan diegene inklokken. Dat is mogelijk met een digitaal systeem op locatie, met bijvoorbeeld een badge, maar het werkt ook met een app die werknemers op hun smartphone of tablet kunnen zetten. Dan kunnen ze inloggen met bijvoorbeeld hun code of een vingerafdruk. Het systeem herkent op basis van de code of de vingerafdruk om welke werknemer het gaat. Zo ontstaat er per medewerker een overzicht van de gewerkte uren.

De voordelen van een modern, digitaal inkloksysteem

Een modern inkloksysteem heeft vele voordelen ten opzichte van een ouderwets systeem:

  • Snelheid en gemak Waar de ouderwetse prikklok destijds al voor veel gemak zorgde ten opzichte van het opschrijven van de uren, zorgt het digitale systeem voor nog meer gemak en snelheid. Werknemers zijn met hun eigen pas of sleutelhanger zeer snel in- of uitgeklokt. Verder kunnen de uren ook worden doorgestuurd naar bijvoorbeeld het salarissysteem. Dit scheelt veel administratietijd.
  • Transparantie Doordat het systeem de werknemer herkent, en doordat er ook per taak kan worden in- en uitgeklokt, ontstaat er een duidelijk overzicht. Dat kan eventuele discussies over bestede uren voorkomen. Daarnaast kan het overzicht ook worden doorgegeven aan eventuele klanten, wat zorgt voor transparantie en betrouwbaarheid.
  • Inzicht in de urenverdeling Een overzicht van gewerkte uren biedt ook inzicht in de werkverdeling en eventuele afwijkingen: de nacalculatie. Dit inzicht kan handig gebruikt worden voor toekomstige projecten, planningen en het inschatten van uren bij de voorcalculatie.

Inkloksystemen van Kelio

Kelio is specialist op het gebied van tijdregistratie en biedt een inkloksysteem dat kan worden aangepast aan uw bedrijf en behoeften. De boekingsterminal, die gebruik maakt van onze eigen Kelio software, kunnen medewerkers gebruiken vanaf hun eigen locatie en apparaten. Met een persoonlijk account kunnen ze eenvoudig in- en uitklokken, eventueel ook bij verschillende projecten. U kunt ervoor kiezen om deze uren automatisch te laten doorsturen naar uw salarissysteem, als deze gevalideerd zijn. Ook de lay-out van de terminal en de software kunt u naar eigen wens inrichten.

Naast deze software voor tijdregistratie en inklokken biedt het bedrijf ook andere software, voor onder andere planning, toegangsregistratie en orderregistratie. Deze verschillende software modules zijn handig aan elkaar te koppelen. Medewerkers kunnen dan naast het registreren van de uren bijvoorbeeld ook makkelijk de planning raadplegen.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Kelio voor uw bedrijf?
Neem gerust contact met ons op.

NEEM CONTACT OP

Blog delen