Blog

Excel is nog altijd een veelgebruikte oplossing voor het maken, analyseren en beheren van de urenstaat. Timesheets in het Excel bestand zijn al tientallen jaren een vast onderdeel van bedrijven om het urencriterium te monitoren. In de Excel sheet wordt vastgelegd hoe en wanneer het personeel hun tijd besteedt.

Daarnaast zijn er veel nieuwe tools op de markt voor het bijhouden van gewerkte uren. De vraag die veel bedrijven daarom moeten stellen is of Excel in de snel veranderende bedrijfsomgeving van vandaag nog een efficiënte manier is om de planning van het personeel te beheren. In deze blogpost bekijken we daarom het alternatief voor de urenstaat in Excel.

Als teamleider of manager weet u hoe belangrijk een efficiënte personeelsplanning is. Maar hoe maakt u optimaal gebruik van uw middelen? Excel-spreadsheets om personeel bij te houden en verschuivingen te beheren is nog altijd een veelgebruikte oplossing. Hoewel in eerste instantie effectief, wordt handmatig bijhouden met Excel al snel inefficiënt. Centraliseer daarom uw personeelsbeheer met behulp van moderne personeelsplanning.

Het bijhouden van gewerkte uren kan uitdagend en tijdrovend zijn, het is daarom belangrijk dat u over de juiste tools beschikt. Het lijkt alsof er nooit genoeg tijd in de dag is om alle gewerkte uren van uw werknemers te berekenen. In dit blog geven we daarom waardevolle tips over hoe u het berekenen van uren zo soepel en moeiteloos mogelijk laat stroomlijnen.

We kennen de begrippen allemaal wel. Vooral de doorgewinterde werknemers: de snipperdag en ADV-dag. Om uitkomst te bieden aan personeel dat onverwacht een dag vrij nodig had, of besloot om in de zomer elke vrijdag vrij te nemen, waren deze dagen de uitkomst. Maar in deze tijd werken we flexibel. De 40-urige werkweek is allang niet meer de standaard. En dus sterven de snipperdagen uit. Hoe zit dit? En hoe registreren we toch de vrije dagen? In dit blog leggen we er alles over uit.

Het bijhouden van de uren kan op verschillende manieren. Wanneer medewerkers een vast contract hebben, is dit vrij eenvoudig. Maar wat als de uren per project geboekt moeten worden, bijvoorbeeld als input voor de facturatie? In dit blog laten we zien hoe u eenvoudig de uren van taken en projecten correct bij kunt houden.

U zoekt een manier om het personeel efficiënt in te plannen. Dit kunt u doen aan de hand van een strategische personeelsplanning tool (SPP). Wat deze tool is, wat de voordelen zijn en wat deze tool voor uw organisatie betekent, ontdekt u in dit blog.

De capaciteit van uw medewerkers optimaal benutten om de productiviteit te bevorderen. Dat klinkt ideaal. Dit bewerkstelligt u door middel van resource planning. Hiermee houdt u tijdens de planning rekening met de functies en competenties van medewerkers. In dit blog leggen we daarom uit hoe u de optimale resource planning maakt en uw personeel zo effectief mogelijk inzet.

Overuren berekenen komt voor in elke organisatie. In theorie werken medewerkers volgens de afgesproken uren, maar in de praktijk wijst zich dat anders uit. Het kan voorkomen dat medewerkers doorwerken aan een project, omdat het nog niet af is. Hoe berekent u dan eenvoudig de overuren en zorgt u voor de correcte uitbetaling? Dat ontdekt u in dit blog.

Administratieve handelingen kosten veel tijd. Veel van deze taken kan de HR-afdeling terugleggen bij medewerkers. Dit valt onder employee self service. Medewerkers zorgen hiermee voor de eigen gegevens. Dit scheelt de HR veel tijd en geeft medewerkers meer autonomie. Denkt u er ook over na om gebruik te maken van een self service systeem voor uw personeel? In dit blog geven we u de 8 voordelen.